Porezi i socijalni doprinosiMetapodaciPeriodika: GodišnjaGodina: 2021 |
01. Kontakt informacije | Vrh |
01.1. Naziv organizacije/institucije | |
Republički zavod za statistiku | |
01.2. Naziv organizacione jedinice unutar institucije | |
Grupa za statistiku državnih finansija | |
01.3. Ime i prezime kontakt osobe | |
Vesna Simonović | |
01.4. Funkcija kontakt osobe | |
Rukovodilac Grupe | |
01.5. Adresa kontakt osobe | |
Milana Rakića 5, Beograd | |
01.6. Imejl kontakt osobe | |
vesna.simonovic@stat.gov.rs | |
01.7. Broj telefona kontakt osobe | |
011 2401-734, 011 2412-922, lok. 230 |
02. Ažuriranje metapodataka | Vrh |
02.1. Poslednja provera metapodataka | |
12/10/2018 | |
02.2. Poslednje postavljeni metapodaci | |
5/10/2022 | |
02.3. Poslednje ažuriranje metapodataka | |
30/9/2022 |
03. Statistički pregled | Vrh | |
03.1. Opis podatka | ||
| ||
03.2. Klasifikacije | ||
Metodološki okvir predstavlja Evropski sistem računa (European System of accounts – ESA 2010). Pored toga, Priručnik o deficitu i dugu sektora države (Manual of Government Deficit and Debt) sadrži odluke Evrostata o načinu beleženja poreza i socijalnih doprinosa. | ||
03.3. Obuhvat sektora | ||
Sektor države (S.13) kao i podsektori sektora države (S.1311 – Država na centralnom nivou vlasti, S.1313 – Država na lokalnom nivou vlasti, S.1314 – Fondovi socijalnog osiguranja). Prema definiciji u ESA 2010 (paragraf 2.111), sektor države (S.13) sastoji se od institucionalnih jedinica, koje su netržišni proizvođači čija je proizvodnja namenjena individualnoj i kolektivnoj potrošnji, koje se finansiraju obaveznim plaćanjima jedinica koje pripadaju drugim sektorima, kao i institucionalnih jedinica koje se uglavnom bave preraspodelom nacionalnog dohotka i bogatstva. | ||
03.4. Statistički koncepti i definicije | ||
Indikatori se zasnivaju na principima nacionalnih rčauna (ESA 2010). Obuhvataju detaljnu listu primanja po osnovu poreza i socijalnih doprinosa sektora države po podsektorima, uz korišćenje klasifikacija u skladu sa međunardonim standardom ESA 2010. | ||
03.5. Statistička jedinica | ||
| ||
03.6. Statistička populacija | ||
Ciljna grupa je sektor države. | ||
03.7. Referentno područje | ||
Referentno područje je teritorija Republike Srbije. Republički zavod za statistiku od 1999. godine ne raspolaže pojedinačnim podacima za AP Kosovo i Metohija, tako da oni nisu sadržani u obuhvatu podataka za Republiku Srbiju. | ||
03.8. Vremenska pokrivenost | ||
Konzistentna serija podataka raspoloživa je od 2005. godine. | ||
03.9. Bazni period | ||
Nije primenljivo. |
04. Jedinica merenja | Vrh |
04. Jedinica merenja | |
Podaci se prezentuju u milionima RSD. |
05. Referentni period | Vrh |
05. Referentni period | |
Kalendarska godina. |
06. Mandat institucije | Vrh |
06.1. Pravni akti i drugi dokumenti | |
Pravni okvir za prikupljanje podataka u Republici Srbiji utvrđen je Zakonom o zvaničnoj statistici ("Službeni glasnik Republike Srbije" broj 104/09) i Programom zvanične statistike u periodu od 2021. do 2025. godine (“Službeni glasnik Republike Srbije, broj 24/21). Pored toga, nacionalni računi, a samim tim i porezi i socijalni dorpinosi kao deo agregata nacionalnih računa, prikupljaju se u skladu sa ESA 2010, koji je uveden Odlukom Saveta broj 549/2013 od 21. maja 2013. godine i publikovan u Službenom glasniku EU (L 174 od 26. juna 2013. godine). Konsolidovana verzija dostupna je na: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:32013R0549&from=EN | |
06.2. Zajedničko korišćenje podataka | |
Podaci se publikuju u bazi podataka Republičkog zavoda za statistiku (www.stat.gov.rs) i transmituju Evrostatu. |
07. Poverljivost | Vrh |
07.1. Poverljivost - politika | |
Kao glavni proizvođač i diseminator zvaničnih statističkih podataka, RZS je u obavezi da po strogo definisanoj proceduri obezbedi zaštitu i sigurnost pojedinačnih podataka o fizičkim i pravnim licima. Na osnovu člana 46. Zakona o zvaničnoj statistici („Službeni glasnik RS“, broj 104/09), članova 7. i 35. Zakona o državnoj upravi („Službeni glasnik RS“, br. 79/05 i 101/07) i članova 9, 15, 16. i 18. Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja („Službeni glasnik RS“, br. 120/04, 54/07 i 104/09), direktor RZS-a usvaja Pravilnik o zaštiti statističkih podataka u Republičkom zavodu za statistiku. Pravilnik propisuje mere koje treba sprovesti kako bi se zaštitili podaci i informacije u RZS-u.
| |
07.2. Poverljivost - postupanje sa podacima | |
Zaštita tajnih podataka i dokumenata vrši se u skladu sa Zakonom o tajnosti podataka. Poverljivi podaci iz člana 3. Pravilnika smatraju se službenom tajnom i ne mogu se objavljivati ili komunicirati, odnosno ne mogu biti deo zbirnih podataka iz kojih se pojedinačni podaci mogu identifikovati. Pojedinačni podaci se mogu dati samo vlasniku tih podataka. Zaštita integriteta i tajnosti poverljivih podataka mora biti u skladu sa metodom navedenim u programu obrade podataka. Samo zaposleni u RZS-u koji su ovlašćeni odlukom direktora RZS-a imaju pristup poverljivim podacima iz administrativnih izvora. |
08. Politika objavljivanja | Vrh |
08.1. Kalendar publikovanja | |
Nije primenljivo. | |
08.2. Pristup kalendaru publikovanja | |
Nije primenljivo. | |
08.3. Pristup korisnika | |
Podaci su istovremeno dostupni svim korisnicima putem baze podataka RZS. |
09. Dinamika diseminacije | Vrh |
09. Dinamika diseminacije | |
Godišnja. |
10. Dostupnost i razumljivost | Vrh |
10.1. Saopštenja za štampu | |
Nije primenljivo. | |
10.2. Publikacije | |
Nije primenljivo. | |
10.3. On-lajn baza podataka | |
Podaci se objavljjuju u diseminacionoj bazi podataka, u okviru oblasti „Nacionalni računi“: https://data.stat.gov.rs/Home/Result/09020107?languageCode=sr-Cyrl | |
10.4. Pristup mikropodacima | |
Nije primenljivo. | |
10.5. Ostalo | |
Koncept nije relevantan za ovu statistiku. | |
10.6. Dokumentacija o metodologiji | |
Nije primenljivo. | |
10.7. Dokumentacija o kvalitetu | |
Nije primenljivo. |
11. Upravljanje kvalitetom | Vrh |
11.1. Sprovođenje kvaliteta | |
RZS je uveo „Politiku kvaliteta“ kao opšti okvir na osnovu koga definiše dizajn i implementaciju sistema upravljanja kvalitetom i „Strategiju kvaliteta“, kao okvir za realizaciju svih aktivnosti za implementaciju RZS-ovog upravljanja kvalitetom. Sistem upravljanja kvalitetom RZS-a oslanja se na misiju i viziju zvanične statistike Republike Srbije, kao i na Kodeks prakse evropske statistike (European Statistics Code of Practice – CoP) i principe Upravljanja ukupnim kvalitetom (Total Quality Management – TQM), koji predstavljaju zajednički okvir kvaliteta Evropskog statističkog sistema (ESS). Model upravljanja ukupnim kvalitetom generalno definiše oblasti delovanja i kriterijume koji se moraju uzeti u obzir u upravljanju kvalitetom. Na osnovu toga, RZS je definisao četiri oblasti za kontinuirano poboljšanje kvaliteta: orijentisanost ka korisnicima, kvalitet statističkih proizvoda i procesa, jačanje saradnje sa davaocima podataka i profesionalni razvoj i zadovoljstvo zaposlenih. | |
11.2. Procena kvaliteta | |
Zbog svog značaja, statisika državnih finansija je predmet redovnih međunarodnih provera (pre svega Evrostata i Međunarodnog monetarnog fonda). Statistički menadžment informacionog sistema (Statistical Management Information System – SMIS) ili baza podataka o usklađenosti koristi se za merenje usklađenosti statistike sa statističkim standardima EU, u vezi sa implementacijom metodoloških i pravnih statističkih preporuka. Procena statistike državnih finansija Republike Srbije vrši se putem modula: Statistika državnih finansija. |
12. Relevantnost | Vrh |
12.1. Potrebe korisnika | |
Podaci o porezima i socijalnim doprinosima koriste se u fiskalnoj analizi. | |
12.2. Zadovoljstvo korisnika | |
Nije dostupno. | |
12.3. Kompletnost | |
Potpunost podataka o porezima i socijalnim doprinosima u Republici Srbiji može se posmatrati u kontekstu ispunjavanja uslova dostavljanja podataka Evrostatu predviđenih Programom o dostavljanju podataka Evrostatu (plan dostavljanja). Počev od septembra 2014. godine, dostavljanje podataka o porezima i socijanim doprinosima odvija se kao redovna aktivnost, u skladu sa Programom dostavljanja podataka ESA 2010, za period od 2005. godine |
13. Tačnost i pouzdanost | Vrh |
13.1. Ukupna tačnost | |
U principu, smatra se da ovi podaci imaju visok stepen tačnosti. | |
13.2. Uzoračka greška | |
Koncept nije relevantan za ovu statistiku. | |
13.3. Neuzoračka greška | |
Koncept nije relevantan za ovu statistiku. |
14. Pravovremenost i poštovanje rokova | Vrh |
14.1. Pravovremenost | |
U skladu sa Programom dostavljanja podataka ESA 2010, podaci su dostupni 9 meseci po isteku referentne godine. | |
14.2. Poštovanje rokova | |
U principu, ne postoji odstupanje od predviđenog roka. |
15. Koherentnost i uporedivost | Vrh |
15.1. Geografska uporedivost | |
Imajući u vidu činjenicu da Evropski sistem računa (ESA 2010) predstavlja osnovni metodološki okvir, obezbeđen je visok stepen međunarodne uporedivosti. | |
15.2. Vremenska uporedivost | |
Uporedivost podataka tokom vremena obezbeđena je kroz vremensku seriju. | |
15.3. Koherentnost - između oblasti | |
Nije primenljivo. | |
15.4. Koherentnost - interna | |
Vrši se provera podataka u cilju ostvarivanja interne konzistentnosti. |
16. Troškovi i opterećenost | Vrh |
16. Troškovi i opterećenost | |
Informacija nije dostupna. |
17. Revizija podataka | Vrh |
17.1. Revizija podataka - politika | |
Usvojena je i objavljena opšta politika revizije RZS-a. | |
17.2. Revizija podataka - praksa | |
Podaci su predmet stalnih revizija. Međutim, značajne promene predstavljaju rezultat promena u metodologiji. |
18. Statistička obrada | Vrh |
18.1. Izvori podataka | |
Glavni izvor podataka je Ministarstvo finansija - Uprava za trezor. Izvor podataka za prikupljanje prihoda od poreza i socijalnih doprinosa je Izveštaj o bruto naplati, povraćaju i rasporedu javnih prihoda (Izveštaj T). Ovaj izveštaj sadrži detaljne podatke o prikupljenim javnim poreskim i neporeskim prihodima. Podaci iz Izveštaja dati su na šestomesnom nivou ekonomske klasifikacije za svaku grupu javnih prihoda. Osim toga, svi prihodi su klasifikovani na podsektore sektora države (Republika, AP Vojvodina, jedinice lokalne samouprave, organizacije obaveznog socijalnog osiguranja). Izveštaj takođe sadrži podatke o povraćaju određenih vrsta poreza. Izveštaj T zasniva se na gotovinskom principu, odnosno regitruje primanja u trenutku kada je isplata izvršena. Ipak, zbog mesečne dostupnosti Izveštaja, moguće je izvršiti odgovarajuće prilagođavanje sa gotovinskog na obračunski princip (registrovanje primanja u trenutku kada je transakcija nastala). | |
18.2. Dinamika prikupljanja podataka | |
Podaci su raspoloživi na mesečnom nivou. | |
18.3. Prikupljanje podataka | |
Koncept nije relevantan za ovu statistiku. | |
18.4. Validacija podataka | |
Proces validacije sastoji se od kvantitavnih i kvalitativnih kontrola, kao i kontrole konzistentnosti sa metodologijom ESA 2010 i drugim raspoloživim podacima koji se odnose na poreze i socijalne doprinose. | |
18.5. Kompilacija podataka | |
Prikupljanje podataka zasnovano je na računovodstvenim konvencijama definisanim u ESA 2010. Vreme evidentiranja poreza i socijalnih doprinosa takođe usklađeno je sa Uredbom Komisije (EC) broj 995/2001 od 22. maja 2001. godine o primeni Uredbe Saveta i Evropskog parlamenta (EC) broj 2516/2000 od 10. jula 2000. godine. | |
18.6. Prilagođavanje podataka | |
Radi primene obračunskog principa registrovanja transakcija, u skladu sa preporukama datim u ESA 2010, primenjuje se metod vremenskog prilagođavanja za najznačajnije vrste poreza: • porez na dodatu vrednost (D.211) - za domaće proizvode vrši se prilagođavanje za jedan mesec; za uvezene proizvode primenjuje se 8-dnevno prilagođavanje; • porezi i carine na uvoz bez PDV-a (D.212) - vrši se prilagođavanje za jedan mesec; • akcize (D.214) - vrši se prilagođavanje za jedan mesec; • porez na dobit (D.51) - vrši se prilagođavanje za šest meseci; • porez na dohodak fizičkih lica (D.51) - vrši se prilagođavanje za jedan mesec; • socijalni doprinosi (D.61) - vrši se prilagođavanje za jedan mesec. Zbog vrlo malog učešća drugih poreza u ukupnom iznosu poreza i socijalnih doprinosa, ne vrše se prilagođavanja. U odnosu na osnovni izvor podataka (Izveštaj T), dodatno prilagođavanje vrši se za primanja po osnovu radio i televizijske pretplate. Podaci o naplaćenoj RTV pretplati, kao i o raspodeli na deo koji plaćaju pravna lica (D.29) i deo koji plaćaju domaćinstva (D.59) dobijaju se direktno „Radio-televizije Srbije“ i „Radio-televizije Vojvodine“.
|
19. Napomene | Vrh |